Historie sboru
V tradičně katolické Plzni byli v 19. století čeští protestanti v nepatrné
menšině a navíc museli být organizováni v německých evangelických církvích.
Nicméně právě hrstka českých plzeňských evangelíků patřila počátkem 20. století
k průkopníkům vytvoření české evangelické církve, která měla vzniknout spojením
českých protestantů luteránské i reformované orientace na základě společného se
přihlášení k dědictví české reformace 15. - 16. století. Z politických důvodů
však Vídeň této snaze účinně oponovala, a tak k naplnění touhy po vytvoření
národní evangelické církve došlo až v ovzduší znovunabyté státní samostatnosti
po vzniku Československé republiky v prosinci 1918.
Přesto Plzni patří v této nové náboženské obnově českého protestantismu
pozoruhodná priorita, neboť, jak praví sborová kronika,
„V těchto dobách (během léta a počátkem podzimu 1918) vznikla v obou
plzeňských evangelických církvích, reformované i lutherské, myšlenka sloučiti se
v jednu českou národní církev evangelickou.. .A tak ještě před 28. říjnem oba
plzeňské sbory provedly sjednoceni. Plzeň byla tak první, která provedla spojení
obou evangelických církví v naší vlasti“.
Nebylo tehdy náhodou, že aktivní roli v tomto slučovacím procesu hráli plzeňští
čeští evangelíci kolem mladého faráře Ebenezera Ottera, „otci zakladatelé“
našeho dnešního sboru.
Příznivé demokratické klima první republiky, hlásící se k odkazu husitského
demokratismu a české reformace i v oblasti ideologické a politické, vytvořilo i
v tradičně katolické Plzni prostor pro mimořádný růst. V tomto vstřícném klimatu
vznikl i druhý, Korandův plzeňský sbor a byly postaveny i oba moderní plzeňské
evangelické kostely, nejprve náš Husův chrám (1925) a později i Korandův chrám
(1936), a vznikl také plzeňský seniorát ČCE (1925). Výrazný byl podíl plzeňských
českobratrských evangelíků na náboženské výchově mládeže na školách (12% žactva
národních škol!) i na kulturním a vědeckém životě města (členy ČCE byli třeba
významný historik a archivář Fridolín Macháček či nestor západočeské archeologie
Václav Čtrnáct).
Těžký úder pro život i našeho sboru znamenal nástup prvního totalitního režimu
po likvidaci zbytku Československa 15. března 1939, první nacistická diktatura
byla ale otevřeně protičeská a neschovávala se za hesla „o vyšší svobodě a
spravedlnosti“. Náš Husův chrám sloužil za německé okupace i jako kaple pro
vojáky wehrmachtu, život českého sboru byl postupně omezován, což vyvrcholilo r.
1944 zatčením faráře Ottera a jeho rodiny gestapem. Německou okupaci zaplatilo
životem celkem 42 členů sboru, v přímém boji s okupanty byl zastřelen člen
našeho sboru bratr Josef Jahn. Jaro 1945 se zdálo být začátkem nového, lepšího
života i pro náš sbor. Husův chrám zněl i americkou angličtinou, počínaje 10.
květnem se tu konaly - kromě českých - také bohoslužby sloužené americkými
pastory pro vojáky US Army.
Nadějná obnova svobodného náboženského života však skončila nástupem druhého
totalitního režimu, druhé, tentokrát komunistické diktatury. Obětavé úsilí
farářů Ottera a později Pumra stejně jako nezištné nasazení členů staršovstva
připomínalo často „boj s větrnými mlýny“, neboť za lstivým komunistickým
ujišťováním o dodržování náboženské svobody a za frázemi o „nutnosti boje církví
za světový mír a odzbrojení“ se skrývaly skutečné cíle pokryteckého režimu:
omezováni a konečná likvidace křesťanských církví a náboženství „jako opia
lidstva“ vůbec. Kdo v té době žil, ví, jaké různorodé formy šikany a nátlaku
komunisté obratně využívali. Samozřejmě v období více než čtyř desetiletí se
vztah církve a komunistického státu různě měnil, ale po relativním uvolněni a
nadějích 60. let komunismus svoji totální kontrolu plně obnovil. Přes další
úbytek členů však sbor hledal prostor k duchovnímu životu, mj. i rozvinutím
„ideologicky zdánlivě nezávadných“ hudebních aktivit (pravidelné nedělní nešpory
a varhanní koncerty) a nesmírně prospěšné křesťanské sociální služby. K významné
duchovní osvětě přispívaly kromě kázáni také přednášky významných evangelických
teologů a církevních historiků, často na ožehavá témata, o nichž se jinde nedalo
veřejně hovořit. Mezi častými kázajícími a přednášejícími najdeme tak Jana
Milíče Lochmanna (před r. 1968, v exilu se stal děkanem teologické fakulty
Basilejské univerzity), profesory a učitele Komenského bohoslovecké fakulty J.
L. Hromádku, Miloše Biče, F. M. Dobiáše, Rudolfa Říčana, Amedeo Molnára atd.
Mírné uvolňování konce 80. let vyvrcholilo - věříme i díky Božímu přičinění -
koncem roku 1989 pádem komunistické moci. Nemohu v této souvislosti najít lepší
vyjádření, než které nalezneme v naší sborové kronice:
„ Všechny běžné události a starosti byly zatlačeny do pozadí událostmi v
listopadu tohoto roku, kdy téměř po 42 letech totalitní moci, která usilovala o
oslabení a dokonce zničení vlivu křesťanství, tato moc padla a jsme za to Pánu
Bohu vděčni. Radujme se z toho, že tato doba skončila, ale musíme si být vědomi
toho, že do nových svobodných podmínek vstupuje i náš sbor těžce poznamenán
uplynulým obdobím... Nesmíme se ale domnívat, že dnes kdy tyto poměry pominuly,
že život sboru začne ihned vzkvétat. Příčiny této duchovní, morální a mravní
krise jsou rozsáhlé, v celkovém zesvětštění dnešního člověka. Také církve na
Západě, kde žily v uplynulých letech v naprosté svobodě, pociťují silný pokles
na životě církve.
Ježíš však zůstává jedinou nadějí pro svět, a je třeba abychom stále čerpali ze
studnice Božího slova a jeho pravdu šířili ve svém okolí. Nejde o zvyšování
statistických čísel a věříme, že i oslabený, malý sbor může být živým svědectvím
o Boží pravdě a milosti. Tak jako Ježíš poslal své učedníky, věřme že poslat i
nás, abychom svědectvím sloužiti v tom prostředí, do kterého nás poslal.“
To je výzva i pro dnešní křesťany a zároveň úkol i naděje pro náš sbor v 21.
století...
Za poskytnutí textu děkujeme prof. PhDr. Janu Kumperovi, CSc.
Text uveřejněn v publikaci "Husův chrám v Plzni" -
k dispozici ve sborové kanceláři
Přehled kazatelů sboru
|
zpět
*********************************************************************************************